علت واریز نشدن پایا

علت واریز نشدن پایا

حواله پایا اگرچه در سال‌های اخیر سهم عمده‌ای از نقل و انتقال‌های مالی را در کشور به عهده داشته، اما متأسفانه گاهی اوقات به خاطر تأخیرهایی که به دلیل چرخه انتقال پایا دارد، کاربران را دچار مشکل می‌کند. ما نیز تصمیم گرفتیم تا با بررسی علت واریز نشدن پایا دلیل این مشکلات را پیدا کنیم.

حواله پایا چیست؟

حواله پایا یکی از سیستم‌های جدید الکترونیکی است که توسط نظام بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سامانه یا حواله انتقال ارزی که توسط بانک مرکزی کشور طراحی شده، کمک می‌کند تا پرداخت‌های انبوه به صورت دستور پرداخت‌های متعدد به راحتی انجام شوند. به عنوان مثال یک شرکت یا سازمان که قصد دارد حقوق کارکنان خود را به حساب آن‌ها واریز نماید، یک دستور برای پرداخت‌های متعدد از بانک مبدأ صادر نموده و به این واسطه حقوق هر شخص را به بانک خودش واریز می‌کند.

حواله پایا یا همان سیستم پایاپای الکترونیک، باعث می‌شود تا مبادلات بین بانکی خیلی راحت و ساده از طریق سیستم الکترونیکی انجام شود. عملیات انتقال وجه به وسیله حواله پایا از داخل شعب بانک و از طریق اینترنت بانک قابل انجام است؛ اما اگر هر یک از این روش‌ها را انتخاب نمایید، سقف انتقال وجه برای شما متفاوت است.

سقف انتقال وجه به صورت حضوری در شعب بانک به واسطه حواله پایا، ۱۰۰ میلیون تومان و به صورت اینترنتی ۶۰ میلیون تومان است.

paya

معرفی دو سامانه قابل استفاده در حواله پایا

حواله پایا دو سامانه برای واریز مستقیم و برداشت مستقیم دارد که هر یک کاربردهای ویژه‌ای دارند.

  • سامانه واریز مستقیم (وم)
  • سامانه برداشت مستقیم (بم)

این دو سامانه برای انجام خدمات مربوط به پرداخت‌های الکترونیکی مانند پرداخت قسط تسهیلات، پرداخت مستمری، پرداخت حقوق، پرداخت سود سهام، پرداخت سود اوراق بهادار و … در شبکه بانکی قابل استفاده هستند.

از طریق سامانه واریز مستقیم شخصی که به عنوان صاحب حساب شناخته می‌شود، این اجازه را به بانک می‌دهد تا در تاریخ‌هایی که مشخص نموده، مبالغ تعیین شده‌ای از حساب او برداشته شود و به حساب افراد دیگر که خودش آن ها را معرفی کرده، انتقال پیدا کند؛ بنابراین این سامانه برای پرداخت حقوق، پرداخت اجاره، پرداخت سود سهام و حواله‌های بین بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سامانه برداشت مستقیم نیز یک توافق دو طرفه است که بین بانک و صاحب حساب انجام می‌شود. بر اساس این توافق در زمان‌های مشخصی بانک اجازه پیدا می‌کند که یک مبلغ را از حساب‌های دیگر مشتری بردارد و به سایر حساب‌های او که خودش معرفی کرده، واریز نماید.

این سامانه نیز برای پرداخت اقساط وام، حق بیمه، پرداخت قبض، شهریه و حتی اجاره خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین مزیت حواله پایا این است که به راحتی می‌توان زمان را برای انتقال وجه به حساب‌های دیگر مدیریت نمود و دیگر هیچ نیازی به مراجعه به عابر بانک برای استفاده از روش کارت به کارت یا مراجعه حضوری به بانک وجود ندارد. به دلیل اینکه سامانه پایا از شماره شبا استفاده می‌کند، امکان بروز خطا هم بسیار کمتر می‌شود و کارمزد آن نیز نسبت به روش‌های کارت به کارت مناسب‌تر است.

و اما علت واریز نشدن پایا

حواله پایا به صورت آنی وجه مورد نظر را انتقال نمی‌دهد؛ یعنی اگر صاحبان حساب بخواهند از این حواله برای جابجایی پول استفاده کنند، باید ابتدا با چرخه انتقال پایا آشنا باشند تا دچار مشکل نشوند.

انتقال وجه با این سامانه ۴ چرخه زمانی دارد؛ بنابراین تا زمانی که تسویه حساب انجام نشود و سر ساعت مقرر نباشد، پولی که شما انتقال داده‌اید به حساب فرد دیگری واریز نمی‌شود.

non payment

اولین چرخه زمانی پایا ساعت ۳:۴۵ بامداد است. دومین چرخه ۹:۴۵ صبح، سومین چرخه ۱۲:۴۵ ظهر و آخرین چرخه انتقال پایا، ۱۸:۴۵ دقیقه عصر هر روز است.

بنابراین اگر پولی را به حساب شخصی واریز کرده‌اید یا قرار بوده شخص دیگری از طریق حواله پایا برای شما پولی واریز کند، باید حتماً صبر کنید تا زمان تسویه حساب طبق این چرخه‌های انتقال فرا برسد. در صورتی که این انتقال وجه در روزهای تعطیل انجام شده باشد، ممکن است اصلاً در آن روز پولی به حساب شما نیاید و باید صبر کنید تا اولین چرخه واریز پایا در روز کاری بعد فرا برسد.

پیگیری علت واریز نشدن پایا

در صورتی که می‌خواهید علت واریز نشدن پایا را بررسی کنید و به دنبال راهی هستید تا بتوانید این مشکل را پیگیری نمایید، ابتدا بهتر است ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر پس از ۲۴ ساعت همچنان انتقال وجه صورت نگیرد، می‌توانید از طریق ارائه شماره پیگیری به شعب بانک مبدأ، وضعیت انتقال وجه را پیگیری نمایید. حتی امکان تماس با شعب بانک و استعلام وضعیت حواله‌های پرداخت در سایت اینترنتی میسر شده است.

کلام پایانی

علت واریز نشدن پایا تنها می‌تواند به خاطر وجود چرخه‌های انتقال این سامانه باشد. در صورتی که انتقال وجه در ابتدای صبح انجام شده باشد؛ ممکن است تا عصر طول بکشد تا پول به حساب شما واریز شود؛ بنابراین نگران نباشید و ۲۴ ساعت صبر کنید. در صورتی که پس از ۲۴ ساعت نیز وجه مورد نظر به حساب شما واریز نشد، می‌توانید از طریق روش‌هایی که به آن ها اشاره نمودیم، علت واریز نشدن پایه را پیگیری نمایید.

سوالات متداول

 سقف انتقال وجه با حواله پایا چقدر است؟

با حضور در شعب بانک کاربران می‌توانند روزانه یک میلیارد ریال را با سامانه پایا جابجا کنند.

آیا می‌توان علت واریز نشدن پایا را پیگیری کرد؟

بله با استفاده از شماره پیگیری و مراجعه به شعب بانک، می‌توانید این کار را انجام دهید.

3.5/5 - (26 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا