نحوه افتتاح حساب وکالتی

نحوه افتتاح حساب وکالتی

افتتاح حساب وکالتی روشی است برای خرید مستقیم تا مبالغی از حساب بانکی شما برداشته شود. با افتتاح حساب وکالتی متقاضی اجازه برداشت وجه از حساب خود را به افراد دیگری می دهد تا در صورت انجام معامله مانند قرعه‌کشی خودرو، مبلغ موردنظر از حساب وکالتی برداشت شود.

حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی درواقع حسابی است که با اجازه صاحب حساب به کارگزاری متصل می‌شود. به این صورت در صورت انجام معامله، صاحب حساب به کارگزاری وکالت می دهد تا مبلغ موردنیاز را مستقیماً از حساب بردارد یا مبلغ موردنظر را در حساب مسدود کند.

متقاضیانی که قصد افتتاح حساب وکالتی را داشته باشند، بایستی درخواستی مبنی بر افتتاح حساب وکالتی به شعب کارگزاری‌های آگاه بورس ارائه کنند و فرم دریافت شده از شعب آگاه را به بانک ببرند. به این صورت می‌توانند در شعب بانک موردنظر، به حساب کارگزاری لینک شده و یک سپرده کوتاه‌مدت باز کنند.

در سال‌های اخیر در بازار بورس معاملات زیادی توسط کاربران انجام می‌شود. برای قرعه‌کشی خودروهای شرکت سایپا و ایران‌خودرو نیز افتتاح حساب وکالتی رایج شده است. به این صورت افرادی که بخواهند معاملات مالی خود را از طریق حساب‌های وکالتی انجام دهند، برای خرید یا انجام معامله، حساب‌های وکالتی افتتاح می‌کنند که جزو حساب‌های کوتاه‌مدت است. مبلغی که توسط صاحب حساب در حساب‌های وکالتی ریخته شود تا پایان مدت معامله، مسدود می‌ماند و حق برداشت از آن را نخواهد داشت.

حساب وکالتی
نحوه افتتاح حساب وکالتی

مراحل افتتاح حساب وکالتی

نحوه افتتاح حساب وکالتی بسیار ساده است.

  • افرادی که قصد دارند یک حساب سپرده کوتاه‌مدت بانکی، با نام حساب وکالتی افتتاح کنند، بایستی ابتدا وارد سامانه سجام شده و در آنجا عملیات احراز هویت را انجام دهند.
  • پس‌ازاینکه احراز هویت به‌صورت کامل انجام گرفت، یک کد بورسی به آن‌ها داده می‌شود.
  • با دریافت کد بورسی بایستی به کارگزاری‌های بورس مراجعه کرده و نامه‌ای برای درخواست حساب وکالتی دریافت نمایند.
  • پس‌ازاینکه نامه درخواست به دست متقاضی رسید، باید به بانکی که قصد دارد در آنجا افتتاح حساب کند، مراجعه نماید.
  • از این مرحله به بعد کار بسیار ساده‌تر می‌شود. چراکه متقاضیان باید وارد سایت ebgo.ir شده و کارگزاری موردنظر خود را پیدا کنند.
  • درنهایت نیز شماره‌حسابی که از بانک گرفته‌اند را در این کارگزاری وارد می‌کنند.
  • پس از ثبت مشخصات حساب افتتاح‌شده در کارگزاری، یک تأییدیه برای آن‌ها ارسال می‌شود و می‌توانند از حساب وکالتی خود استفاده کنند.

چه کسانی می‌توانند حساب وکالتی افتتاح کنند؟

افرادی که قصد دارند در بازار بورس کالا ثبت‌نام کنند یا برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی سایپا یا ایران‌خودرو اقدام کنند، می‌توانند حساب‌های وکالتی باز کنند. حساب وکالتی به کارگزاری بورس متصل می‌شود و در صورت انجام معامله در بازار بورس کالا، اجازه برداشت مبلغ موردنیاز به کارگزاری داده می‌شود. تمام افرادی که در سامانه سجام اقدام به احراز هویت نموده باشند، پس از افتتاح آنلاین حساب وکالتی، امکان معامله در بازار بورس کالا و شرکت در قرعه‌کشی خودرو را خواهند داشت.

نحوه افتتاح حساب وکالتی
نحوه افتتاح حساب وکالتی

افتتاح حساب وکالتی در کدام بانک انجام می‌شود؟

برای افتتاح حساب وکالتی هر یک از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا بانک‌های گوناگونی را معرفی کرده‌اند. شرکت سایپا که بانک‌های اقتصاد نوین، تجارت، صادرات، ملی، رفاه و ملت را به مشتریان خود معرفی کرده است. افرادی که بخواهند حساب وکالتی افتتاح کنند، می‌توانند به بانک‌های توسعه صادرات، بانک شهر، بانک تجارت، کشاورزی، سامان و بسیاری از بانک‌های دیگر مراجعه کنند.

در حال حاضر اکثر بانک‌های ایرانی این امکان را فراهم آورده‌اند تا مشتریان بتوانند حساب وکالتی خود را در این بانک‌ها افتتاح نمایند. درصورتی‌که از قبل در این بانک‌ها حساب داشته باشید و کوتاه‌مدت باشد، می‌توانید به‌راحتی آن را به حساب وکالتی تبدیل کنید.

در گذشته برای شرکت در قرعه‌کشی خودرو حساب وکالتی نیاز نبود و کاربران تنها باید پس از ورود به سامانه فروش اینترنتی ایران‌خودرو، مشخصات خود را وارد می کردند و پس از ایجاد یک پنل کاربری، شماره شبا حساب خود را معرفی می کردند.

برای تبدیل شماره کارت به شبا بانکی تان می توانید از سایت تبدیل کارت استفاده کنید.

سخن پایانی

نحوه افتتاح حساب وکالتی در بانک‌های گوناگون در این مقاله موردبررسی قرار گرفت. افرادی که تصمیم داشته باشند وارد بازار بورس کالا شده یا در قرعه‌کشی خودرو ثبت‌نام کنند، باید یک حساب وکالتی داشته باشند تا به کارگزاری مربوطه مجوز لازم برای برداشت وجه از حساب خود را بدهند.

سوالات متداول

افتتاح حساب وکالتی آنلاین چگونه است؟

برای مشاهده مراحل افتتاح حساب وکالتی، می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید.

افتتاح حساب وکالتی در چه بانک‌هایی انجام می‌شود؟

امکان افتتاح حساب در تمام بانک‌های ایرانی فراهم شده است.

برای حمایت از تبدیل کارت با یک 5 ستاره به ما انگیزه بدهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا