سامانه پل چیست؟

سامانه پل چیست

در سال 1400 بانک مرکزی یکی از جدیدترین سامانه‌های پرداخت بین بانکی تحت عنوان “سامانه پل” یا سامانه پرداخت لحظه‌ای را تاسیس و راه اندازی نمود. سامانه پل به عرضه خدمات بانکی همچون انتقال وجه می‌پردازد. امکان جا به جایی میزان پول اندک در دفعات زیاد و متعدد، پرداخت تراکنش‌ها و به شکل کلی انجام کلیه امور بانکی از طریق سامانه پل امکان‌پذیر است.

با سامانه پل آشنا شوید

سامانه پل یا همان سامانه پرداخت لحظه ای، سامانه ای برای کاهش زنجیره انتقال وجه تا ۱۰۰ میلیون تومان در بانکداری الکترونیکی است. سامانه پل تا مبلغ 15 میلیون تومان را در لحظه انتقال وجه می دهد. (نکته: داشتن شماره شبا برای استفاده از این سامانه ضروری است). سامانه پل هم اکنون بر روی اینترنت بانک و برخی از اپلیکیشن های بانکی فعال است. توجه داشته باشید اگر قصد انتقال وجه به حساب دیگران را دارید قبل از وارد شدن به این سامانه اقدام به دریافت یا تبدیل شماره شبا نمایید تا در روند تراکنش های مالی اخلال وارد نشود. تبدیل شماره شبا از طریق شماره حساب و شماره کارت در سایت های معتبر ممکن است.

مزایای استفاده از سامانه پل

اشخاص می‌توانند به واسطه سامانه پل، مبالغ با نرخ کم یا زیاد را فوری و لحظه‌ای انتقال بدهند. کلیه پرداخت و انتقال وجوه در سامانه پل از طریق شماره شبا انجام می‌گیرد.

 سامانه پل به صورت 24 ساعته فعال هست و از طریق آن می‌توان عملیات انتقال وجه را در کلیه ساعات شبانه‌ روز انجام داد. سامانه پل، سامانه‌ای الکترونیکی به منظور نقل و انتقال وجوه خرد از یک شماره شبا به شماره شبای دیگر می‌باشد. در این مقاله در زمینه تفاوت سامانه پل با سایر سامانه‌ها از جمله ساتنا، شاپرک، ثنا و پایا، نحوه انتقال وجوه در این سامانه و کارمزد آن، سقف انتقال وجه و نیز روش کارت به کارت صحبت خواهیم کرد.

تفاوت سامانه پل با سایر سامانه‌ها

از جمله تفاوت‌های سامانه پل با سایر سامانه‌ها از جمله ساتنا، شاپرک، ثنا و پایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای کارمزد کمتر نسبت به سایر سامانه‌ها و فرایند کارت به کارت
  • پرداخت و انتقال وجوه به شکل ۲۴ ساعته
  • دارای سقف جا به جایی تا ۱۵ میلیون تومان در طول شبانه روز
  • انتقال وجه از طریق شماره شبا با ضریب امنیت بالا
  • واریز فوری و سریع وجه به حساب مقصد

نحوه انتقال وجوه در سامانه پل

به منظور انتقال وجه از این سامانه می‌توانید از 3 راه زیر استفاده نمایید که هر یک را به طور مفصل تشریح می‌کنیم:

  • موبایل بانک
  • اینترنت بانک
  • مراجعه حضوری به شعبه
  • انتقال پول در سامانه پل به واسطه موبایل بانک: چنانچه اپلیکیشن موبایل بانک را بر روی تلفن همراه هوشمند خود نصب کرده‌اید، در هر ساعت از شبانه روز امکان واریز و پرداخت وجه از طریق این سامانه برای شما فراهم است.
  • انتقال پول در سامانه پل به واسطه اینترنت بانک: در صورتی که تلفن شما هوشمند نیست و از یک تلفن ساده استفاده می‌کنید، می­توانید از طریق رایانه، لپ تاپ و یا در کافی نت به سادگی وارد سامانه پل شوید و  انتقال وجه انجام دهید.  
  • انتقال پول در سامانه پل با مراجعه حضوری: جهت انجام این کار  شما بایستی به شعبه بانک مدنظرتان مراجعه حضوری داشته باشید. پس از حضور در شعبه دلخواه، فرم واریز از طریق این سامانه را از کارشناسان بانک دریافت کنید.

 فرم مربوط به سامانه پرداخت لحظه‌ای را تکمیل نمایید. پس از تکمیل فرم از طریق شماره شبا می‌توانید انتقال وجه تا 15 میلیون تومان را انجام دهید( برخلاف سایر سامانه‌ها که صرفا امکان انتقال 10 میلیون تومان را به طور روزانه برای مشتریان میسر کرده‌اند).

کارمزد انتقال وجه در سامانه پل

از جمله مزیت‌های تاسیس و راه اندازی سامانه پل برای مشتریان، پرداخت فوری و آنی پول، دقت زیاد در زمینه پرداخت وجوه، امنیت بالا و نیز کارمزد بسیار کم انتقال وجه در این سامانه است. کارمزد انتقال وجوه در این سامانه فقط ۰.۰۲ درصد می باشد که به نسبت دیگر سامانه‌هایی همچون؛ شاپرک، ثنا، سانتا، پایا و یا فرآیند کارت به کارت بسیار پایین­تر است. شاید بتوان گفت این سامانه جایگزین مناسبی برای فرایند کارت به کارت است.

بانک های همکار با سامانه پل

حدودا 23 بانک با سامانه پل ارتباط داشته و طبق اعلام رسمی بانک مرکزی ایران به این سامانه متصل‌اند. از جمله بانک‌های متصل به سامانه پل می‌توان به بانک ملی، مسکن، صادرات، خاورمیانه، کشاورزی، توسعه تعاون، صنعت و معدن، ایران زمین، دی، سرمایه، قرض الحسنه رسالت، مهر ایران، اقتصادنوین، پارسیان، سینا، پست بانک، گردشگری، سامان، آینده، شهر، ایران – ونزوئلا، پاسارگاد و نیز بانک مرکزی اشاره کرد.

نکات مهم زمان استفاده از سامانه پرداخت لحظه‌ای

کلیه مشتریان می‌توانند به جای کارت به کارت پول خود، برای انتقال وجه و نیز واریز مبالغ کم در تعداد  دفعات بالا از سامانه پل استفاده کنند. زمانی که شما قصد انجام کارت به کارت را دارید، باید شماره کارت مقصد را به منظور انتقال وجه در اختیار داشته باشید. این در حالی است که در این سامانه جهت انتقال وجه باید شماره حساب فرد یا بانک مقصد را نیز داشته باشید.

سخن پایانی

چنانچه شما قصد دارید که به شکل غیرحضوری از این سامانه استفاده نمایید، جهت اخذ تاییدیه به شماره موبایل‌تان، یک کد پیامکی ارسال خواهد شد. از طریق این کد و تایید نمودن در گوشی تلفن همراه‌تان، انجام کلیه امور بانکی برای شما میسر خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا