اصطلاحات بانکی مهم و کاربردی

اصطلاحات بانکی مهم و کاربردی

امروزه که پرداخت‌ های اینترنتی و انجام نقل و انتقال‌ های بانکی به صورت الکترونیکی صورت می ‌پذیرد، برخی از اصطلاحات بانکی کاربردی هستند که آشنایی با آن ها می ‌تواند تا حد زیادی به کاربران کمک کند. به همین خاطر در این نوشتار از سایت تبدیل کارت ما تصمیم گرفتیم درباره پرکاربردترین اصطلاحات بانکی، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با اصطلاحات بانکی مهم و کاربردی

اگر بخواهیم درباره اصطلاحات بانکی مهم و کاربردی صحبت کنیم، باید این اصطلاحات را طبقه بندی کنیم. بعضی از این اصطلاحات مربوط به حساب ‌های بانکی می ‌شوند. بعضی دیگر از اصطلاحات بانکی به محصولات بانکی ارتباط پیدا می ‌کنند و بعضی از آن ها نیز مربوط به خدمات مالی و نقل و انتقال ‌های الکترونیکی می ‌شوند. صحبت درباره تمام این دسته‌بندی‌ ها نیاز به زمان زیادی دارد. به همین خاطر ما در این مقاله از تبدیل کارت به کاربردی‌ترین اصطلاحات در زمینه خدمات مالی اشاره می ‌کنیم.

شماره شبا

افرادی که در گذشته از روش ‌های قدیمی مانند کارت به کارت برای انتقال وجه استفاده می ‌کردند، امروزه به خاطر روی کار آمدن شماره شبا از این روش جایگزین استفاده می ‌کنند. اما اگر نمی‌ دانید مفهوم شبا چیست، باید بگوییم که شناسه شبا همان شناسه بانکی ایرانی است که در داخل کشور و در حساب‌ های بین‌المللی کاربرد دارد. با شماره شبا می‌ توان مبالغ بالایی را به حساب دیگران واریز کرد. این شناسه که دارای امنیت و سرعت پرداخت بالایی است در دو سامانه ساتنا و پایا مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

ساتنا

سامانه ساتنا

سامانه ساتنا برای انتقال مبالغ سنگین مالی کاربرد دارد. این سامانه که سرعت انتقال وجه با چنین مبالغی را افزایش داده به کاربران اجازه می‌ دهد تا بتوانند با شماره شبا روزانه تا ۲۰۰ میلیون تومان را هم به حساب دیگران واریز کنند. زمانی که شماره شبا حساب مقصد و مبدا را داشته باشید، می ‌توانید از سامانه تسویه ناخالص آنی یا همان ساتنا استفاده کنید.

سامانه پایا

یکی از روش ‌های پرداخت سریع برای جابجایی مبالغ انبوه، سامانه پایا است. سامانه پایا دارای سیکل ‌های انتقال متعددی در طول ۲۴ ساعت کاری است و با توجه به ساعت پرداخت، دستور واریز وجه به حساب مقصد در چرخه بعدی انجام می ‌شود. کاربرانی که از سامانه پایا استفاده می ‌کنند، می ‌توانند روزانه مبالغ بالایی تا سقف ۵۰ میلیون تومان را به صورت اینترنتی به حساب دیگران واریز نمایند. این سامانه نیز از شماره شبا استفاده می‌ کند. اگر نیاز به دریافت شماره شبا دارید، می ‌توانید از خدمات سایت تبدیل کارت استفاده کنید.

شاپرک

شبکه شاپرک که مخفف عبارت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی می ‌باشد، یک رابط بین بانک ‌های کشور و بانک مرکزی را به عهده دارد. تمامی شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات بانکداری با استفاده از شبکه الکترونیکی شاپرک به صورت یکسان و با رعایت اصول استاندارد بانک مرکزی، فعالیت ‌های خود را انجام می ‌دهند. بیشتر ‌نقل و انتقال های بانکی که با استفاده از پایانه ‌های فروش انجام می ‌شوند، در شبکه الکترونیکی شاپرک قابل ردیابی هستند و از طریق این سامانه انجام می ‌شوند.

شبکه شتاب

تراکنش ‌های بانکی و عملیات‌ های انتقال وجه در نظام بانکی کشور در شبکه شتاب انجام می ‌شوند. این شبکه که مخفف عبارت شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی است، هنگام استفاده از دستگاه کارتخوان، خودپرداز، درگاه پرداخت و … مورد استفاده قرار می‌ گیرد. چرا که همگی آن ها متصل به شبکه شتاب هستند.

سامانه سحاب

سامانه سحاب

یکی دیگر از اصطلاحات بانکی مهم و کاربردی سحاب است. سامانه سحاب برای افرادی کاربرد دارد که انتقال وجه از کارت بانکی خود به بانک ‌های دیگر را دارند. این بانک ‌ها که همگی عضو مرکز شتاب هستند، توسط سامانه سحاب پشتیبانی می ‌شوند.

سامانه تابا

وظیفه انتشار و تسویه اوراق بهادار در بانک ‌های ایران، توسط سامانه تابا انجام می ‌شود. این وظیفه که به صورت الکترونیکی انجام می ‌شود، توسط بانک مرکزی تایید شده است. با استفاده از این سامانه امکان ثبت اوراق بهادار به همراه مشخصات صاحب حساب وجود دارد.

سامانه چکاوک

یکی از سامانه‌ های بانکی که برای ثبت و انتقال چک‌ های بانکی به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می‌ گیرد، این سامانه است. افرادی که می ‌خواهند بدهی‌ های خود را در بانک‌ های دیگر توسط چک پرداخت کنند، می‌ توانند به شعب بانک مورد نظر مراجعه نموده و پس از ارائه چک بانکی، اسکن چک را به همراه مشخصات بگیرند و این اسکن را به بانک مقصد ارسال کنند تا بدهی آن ها تسویه شود. لازم به ذکر است که این عملیات باید در شعب بانک و توسط متصدیان انجام شود.

سامانه پاشا

یکی از بخش‌ های سامانه تسویه شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا همان سامانه پایاپای شاپرک، پاشا است. این سامانه که دستور پرداخت ‌های ارسالی به سامانه پایا را تولید می ‌کند، کاربرد بالایی در نظام بانکی کشور دارد. چرا که به صورت روزمره استفاده ‌های زیادی از سامانه پایا می ‌شود و خیلی از نقل و انتقال‌ های مالی انبوه توسط این سامانه انجام می ‌پذیرد.

سپرده سرمایه‌گذاری

یکی از انواع حساب‌ های بانکی حساب سپرده سرمایه‌گذاری است که به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت طراحی شده است. این حساب ‌ها که مشمول دریافت سود می ‌شوند، اگر کوتاه مدت باشند، قابل برداشت هستند و اگر بلند مدت باشند، امکان برداشت از آن ها تا یک سال یا زمان ‌های بیشتر وجود ندارد. البته اگر مشتریان به هر دلیلی بخواهند از حساب خود برداشت کنند، دیگر نمی ‌توانند سود تعیین شده را به دست بیاورند.

سپرده قرض الحسنه

یکی از انواع دیگر نوع دیگر حساب ‌های بانکی، سپرده قرض الحسنه است که با هدف انجام کار های خیر و بدون دریافت سود افتتاح می‌ شود. این حساب سپرده نیز دارای دو نوع قرض الحسنه جاری و پس‌انداز است.

  • حساب ‌های قرض الحسنه جاری همان حساب ‌هایی هستند که برای صدور چک مورد استفاده قرار می ‌گیرند و افرادی که بخواهند دسته چک بگیرند، حتماً باید یک حساب جاری باز کنند.
  • قرض الحسنه پس‌انداز نیز یک حساب بدون سود است که برای پرداخت وام به افراد نیازمند یا خود صاحب حساب، مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این حساب ‌ها گاهی مشمول انجام قرعه‌کشی و دریافت جوایز هم می ‌شوند.

کلام پایانی

ما در سایت تبدیل کارت، علاوه بر ارائه خدماتی مانند تبدیل شماره شبا به شماره کارت، دریافت شماره شبا، تبدیل شماره حساب به شماره کارت و … به سوالات کاربران عزیز نیز پاسخ می ‌دهیم. در صورتی که هرگونه ابهامی درباره اصطلاحات بانکی مهم و کاربردی دارید، می ‌توانید با بخش پشتیبانی سایت تبدیل کارت تماس حاصل فرمایید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا